Ce trebuie sa stii despre trekking

Ce trebuie sa stii despre trekking

Echipamentul potrivit, planificarea traseului si sfaturi utile. Trekking-ul este una dintre cele mai provocatoare tipuri de calatorii in care poti sa explorezi diferite regiuni izolate din lume si natura salbatica. In acest articol gasesti tot ce trebuie sa stii despre trekking si cum poti sa te pregatesti inainte sa pleci intr-o asfel de drumetie.

Ce este trekkingul – informatii generale

Trekkingul este o activitate recreationala in aer liber si reprezinta o drumetie de cateva zile in diferite regiuni ale lumii, pe munte sau prin regiuni rurale, unde nu exista mijloace de transport in comun sau pe care nu le poti accesa cu masina personala.

Denumirea de trekking isi are originea in cuvantul „trekken“ din limba Afrikaans care inseamna „a trage“, „a calatori“. La mijlocul secolului al XIX-lea acest cuvant a fost preluat si in limba engleza si a capatat semnificatia de calatorie lunga si anevoioasa mergand, de obicei, pe jos.

1. Care este scopul unei experiente de trekking

Scopul unei experiente de trekking nu este neaparat destinatia, ci calatoria in sine. Trekkerii sau drumetii, oamenii care practica acest sport, calatoresc in pas domol, in timp ce admira peisajele si natura. Practic, trekkingul este o activitate care iti testeaza limitele fizice si mentale si o provocare pentru aventurieri. Pe langa intensitatea calatoriei, acesta reprezinta o oportunitate sa explorezi diferite regiuni si sa te conectezi cu natura.

Trekking-ul poate fi asociat cu alte sporturi in aer liber, precum backpacking-ul, calatorii cu rucsacul in spate, insa nu trebuie confundat cu hiking-ul. In continuare vom vedea care sunt diferentele dintre aceste doua activitati.

2. Trekking sau hiking – care este diferenta

Hiking-ul este o activitate care poate avea loc in zone cu peisaje si regiuni pitoresti, pe trasee marcate. De obicei, o calatorie nu dureaza mai mult de o zi si nu presupune mult efort fizic. Mai exact, este o plimbare relaxanta prin natura care nu necesita multa pregatire inainte si poate fi practicat de oricine, chiar si de incepatori.

Trekking-ul, in schimb, poate fi facut in orice regiune, chiar si pe terenuri accidentate sau in regiuni salbatice si izolate. O astfel de calatorie poate sa dureze cateva zile sau chiar luni, iar trekkerii trebuie sa poarte cu ei un echipament complet. De obicei, in timpul unei astfel de drumetii, ai nevoie si de un cort (cumpara aici) daca vrei sa innoptezi in aer liber.

Trekking-ul este recomandat celor care au pregatire fizica, insa traseele scurte pot fi practicate si de incepatori. Pentru distantele lungi, aventurierii trebuie sa fie pregatiti fizic si psihic, sa aiba anumite abilitati si echipamentul potrivit.

Ce contine un echipament de trekking complet

Un echipament de trekking este compus din mai multe accesorii care iti usureaza drumul pe munte si iti asigura o experienta autentica de trekking. Iata ca trebuie sa contina un echipament de trekking complet:

1. Betele de trekking

Persoanele care practica trekking-ul folosesc ca echipament betele de trekking (cumpara aici) , o varianta moderna pentru betele din padure, in special pentru traseele de trekking la munte. Acestea sunt realizate din materiale usoare, precum carbonul sau aluminiul. Betele din carbon, de exemplu, sunt mai usoare decat cele din aluminiu, costa mai mult si au o rezistenta ridicata la rupturi in cazul unul impact violent.

De obicei, betele de trekking sunt telescopice, alcatuite din mai multe segmente extensibile, si pot fi reglate in functie de inaltimea fiecarei persoane sau de tipul terenului, la urcare sau la coborare. In plus, pot fi pliate si asezate cu usurinta pe rucsac.

Iata care sunt avantajele betelor de trekking:

 

  • te ajuta sa te echilibrezi mai bine – betele de trekking reprezinta un punct de sprijin suplimentar pe toata durata drumetiei si iti ofera mai multa stabilitate la coborare, mai ales atunci cand porti cu tine un rucsac voluminos. Daca le folosesti corect, acestea te ajuta sa reduci riscul de caderi accidentale, care pot provoca luxatii sau entorse;
  • iti protejeaza articulatiile – cu betele de trekking, pana la 30% din greutatea corpului si a rucsacului este preluata de brate. In acest mod, gleznele si articulatiile genunchilor vor fi mai putin solicitate, in special la coborari;
  • te ajuta sa te deplasezi mai usor – vei misca simultan picioarele si bratele, iar mersul va deveni mai lin in mod natural. Vei depune mai putin efort la deplasare si nu vei intrerupe calatoria de multe ori;
  • te ajuta sa te deplasezi mai repede – pe langa faptul ca te deplasezi mai usor, betele de trekking iti ofera si mai mult dinamism. Asa cum au demonstrat studiile, acestea te ajuta sa fii mai rapid, motiv pentru care sunt indispensabile pentru nordic walking;
  • iti intareste bratele – cu betele de trekking iti vei lucra si musculatura bratelor, pe langa musculatura picioarelor, in special pe traseele in urcare;
  • te ajuta sa iti reglezi postura – daca le reglezi corect, in functie de tipul terenului, vei reusi sa ai o postura corecta, fara sa mai simti dureri de spate sau de umeri. Fara betele de trekking, vei fi tentat sa te apleci in fata din cauza rucsacului greu din spate;
  • pot deveni instrument de prim ajutor – in cazul situatiilor extreme, betele de trekking pot fi utilizate pentru confectionarea unei targi.

2. Incaltaminte sport

Acestea trebuie sa fie usoare, confortabile si sa iti ofere suficienta aderenta la toate suprafetele de sol. Talpa ar trebui sa aiba un strat intermediar care sa amortizeze socurile pentru calcaie. Talpa interioara (brantul) trebuie sa fie adaptata dupa forma piciorului si sa fie confortabila. Sunt recomandate ghetele inalte, pana deasupra gleznei, pentru mai multa protectie impotriva leziunilor. Pentru trasee prin zapada, ghetele trebuie sa fie impermeabile, iar pe timp calduros, acestea trebuie sa permita aerisirea picioarelor. Pentru traseele lungi, ai nevoie de doua perechi de ghete: usoare pentru rutele lejere sau pentru odihna si robuste pentru rutele dificile.

3. Haine de trekking

  • sosete – trebuie sa ai la tine mai multe perechi de sosete din lana merinos sau fibre sintetice (poliesterul sau polipropilena), care tin de cald si nu permit dezvoltarea ciupercilor. Cauta sosete fara cusaturi care sa nu iti provoace disconfort in timpul mersului. Exista unele modele de sosete de trekking, special create pentru aceasta activitate.
  • tricouri si bluze – alege imbracaminte din materiale sintetice, precum polipropilena sau polar-tek si cele din fibre naturale, precum lana merinos, extrem de potrivita pentru echipamentul de drumetie deoarece pastreaza caldura chiar si atunci cand este uda si poate fi purtata mai multe zile fara sa prinda mirosuri neplacute. Acestea sunt usoare, comode, permit eliminarea transpiratiei si tin de cald. Evita insa bumbacul, care se usuca greu si retine umezeala, fiind neindicat pentru echipamentul sportiv de orice fel.
  • pantaloni – ai nevoie de pantaloni lungi (cumpara aici), din materiale sintetice, prevazuti eventual cu o membrana impermeabila precum Gore-Tex deoarece tin de cald in sezonul rece. Pe sub acesti pantaloni, este recomandat sa mai ai inca o pereche de pantaloni lejeri. In perioadele calduroase, poti sa porti o pereche de pantaloni scurti.
  • jachete – jachetele (cumpara aici) recomandate pentru sezonul rece sunt cele cu membrana impermeabila de tipul Gore-Tex. In regiunile cu clima moderata, poti purta o jacheta usoara si subtire.
  • alte accesorii – nu trebuie sa lipseasca din echipament o pereche de manusi impermeabile, caciuli de lana sau din materiale sintetice (iarna), palarii de soare, sepci cu protectie pentru gat (vara) si o pereche de ochelari de soare.

4. Rucsac comod

Rucsacul (cumpara aici) trebuie sa fie comod si sa aiba forma anatomica, cu o curea larga pentru brau, una mica pentru piept si curele de umar reglabile. Spatiul din interiorul rucsacului trebuie sa aiba mai multe compartimente ca sa poti aranja mai bine lucrurile, iar la exterior ar bine sa aiba multe buzunare. Totodata, lungimea rucsacului trebuie sa se potriveasca cu lungimea spatelui tau. Exista si modele de rucsacuri prevazute cu un distantier intre sac si spate pentru prevenirea transpiratiei.

Atunci cand impachetezi lucrurile, ia-ti doar strictul necesar. Pentru o echilibrare buna, asaza obiectele grele in partea de mijloc, iar lucrurile pe care le folosesti des (tricou, geaca) pune-le deasupra ca sa le ai la indemana. Nu aseza obiectele cu muchii ascutite catre spate.

Foarte utile sunt si sistemele de hidratare incluse in rucsac care iti permit sa transporti o cantitate de 1-3 l de apa si din care poti sa bei de cate ori doresti, fara sa dai rucsacul jos. Acestea sunt prevazute cu un furtun care are un capat special pozitionat la indemana pe breteaua rucsacului.

5. Trusa de prim ajutor

Nu pleca intr-o calatorie fara sa ai la tine o trusa de prim ajutor. In general, trusa de prim ajutor ar trebui sa contina vata, bandaj, dezinfectant, foarfeca, antiiflamatoare si calmante. In functie de necesitati, poti completa si cu alte medicamente. Cutia trusei trebuie sa fie impermeabila si rezistenta la socuri.

6. Alimente si apa

Inainte sa pleci pe traseu, mananca suficient astfel incat sa te asiguri ca nu ti se face foame repede. Ar trebui sa ai la tine cateva fructe, proaspete sau deshidratate, in special banane, dar si ciocolata neagra, care iti ofera energie necesara pentru drum.

Apa nu trebuie sa lipseasca din bagaj si mai poti sa iei cu tine si cateva sticle de apa cu vitamine. Bea regulat apa pe timpul traseului.

Sfaturi utile pentru planificarea traseului de trekking

Daca te gandesti la o experienta de trekking, ia in considerare urmatoarele aspecte utile:

  • inainte sa pleci in drumetie, planifica bine traseul pe care vrei sa il urmezi si aduna toate informatiile necesare despre locurile pe care le vei explora. Vei elimina situatiile neprevazute si te vei bucura de o calatorie placuta;
  • cand planifici traseul de trekking, tine cont de dificultatea traseului, conditia fizica a fiecarui membru din echipa cu care vei pleca, timpul necesar pentru parcurgerea traseului, echipamentul de care ai nevoie si conditiile meteo. De exemplu, ca sa calculezi timpul necesar, aduna cate o ora pentru fiecare patru kilometri pe care ii ai de parcurs, o ora pentru fiecare 400 m de altitudine si cate 15 minute de odihna pentru fiecare ora de mers;
  • inainte sa pleci in calatorie, e recomandat sa exersezi ca sa fii forma, mai ales daca ti-ai propus sa mergi pe un traseu lung, care necesita multa pregatire fizica. Poti sa faci plimbari scurte in cateva zone cunoscute, cu rucsacul in spate, si treptat sa maresti distantele parcurse si greutatea rucsacului. Nu incepe cu traseele lungi daca e prima data cand pleci pe un traseu de munte. Alege traseele de trekking in functie de conditia fizica pe care o ai;
  • verifica-ti intotdeauna pozitia pe teren cu ajutorul unei harti, a unei busole sau a unui sistem cu GPS. Poti sa folosesti si reperele naturale, precum muntii, lacurile sau raurile ca sa te orientezi sau sa lasi semne in locurile pe unde ai trecut. Chiar daca nu te vei intoarce pe acelasi traseu, acest lucru poate fi de ajutor in situatii de urgenta. Pentru verificarea altitudinii, poti sa folosesti un altimetru;
  • inainte sa pleci intr-o drumetie, verifica starea vremii. In cazul in care se anunta vreme rea, este recomandat sa abandonezi calatoria. Daca totusi incepe o furtuna insotita de fulgere in timp ce esti pe traseu, nu te adaposti sub copaci inalti, evita platourile goale si locurile inalte. Fulgerele lovesc in locurile in care distanta dintre cer si pamant este mai mica.

Bicicleta de trekking – o optiune utila de calatorie

O alta varianta pentru acest tip de drumetie o reprezinta bicicleta de trekking (cumpara aici). Aceasta este, de fapt, un hibrid intre bicicleta de munte si cea de oras si iti permite sa parcurgi mai usor traseele lungi de trekking.

Bicicleta de trekking clasica are roti asemanatoare cu cele ale unei biciclete de sosea, dar cu anvelope ceva mai late si cu o cale de rulare mai striata, care ii permit sa ruleze eficient atat pe asfalt, cat si pe drumuri neamenajate sau chiar poteci usoare. De obicei bicicletele de trekking sunt echipate cu aripi de protectie.

In functie de tipul de traseu ales si bicicleta folosita trebuie sa fie adaptata situatiei, astfel ca bicicleta clasica de trekking nu e intotdeauna alegerea ideala.

De foarte multe ori sunt folosite transmisii cu viteze integrate in butuc sau cu cutie de viteze, acestea sunt mai fiabile si nu necesita intretinere pentru zeci de mii de km, cel mai popular sistem fiind butucul cu viteze integrate Rohloff.

In cazul in care traseul este mai mult pe asfalt sau drumuri neasfaltate de calitate buna, bicicleta poate fi echipata cu anvelope de sosea cu protectie la pana si poate avea nu doar ghidon clasic drept, ci si ghidon de cursiera, mai eficient pe sosea. Desi sunt suficiente si franele pe janta, datorita greutatii mari a bagajelor suplimentare este bine sa fie echipata cu frane pe disc. Exista biciclete speciale pentru astfel de ture, modele de gravel bike ce permit montarea de anvelope mai late si au prinderi multe de bagaje.

Daca traseul este prin munti si include drumuri de calitate foarte proasta, noroi, bolovani, o bicicleta de munte este mai potrivita. In ultimii ani au aparut biciclete MTB special concepute pentru ture de trekking pe teren dificil, cu anvelope mai late (din categoria Plus), cu prinderi suplimentare pentru bagaje. Franele pe disc sunt obligatorii. De obicei bicicletele includ o furca cu suspensie, iar anvelopele late ajuta mult si ele la amortizarea obstacolelor.

SURSA ARTICOLULUI