Cum se face calculul consumului de combustibil cu aerul conditionat pornit

Cum se face calculul consumului de combustibil cu aerul conditionat pornit

De obicei consumul de combustibil la sistemele de aer conditionat se masoara la ora de functionare. Atat la cele independente cat si la care care folosesc motorul masinii ca sursa de energie. Cele independente sunt cele care au motor propriu sau sursa de energie proprie.

Cele care folosesc motorul mainii pentru a lua energie sunt sistemele de aer conditionat de pe turisme sau sistemele de refrigerare de pe dube. La ambele sisteme consumul de combustibil se masoara pe ora. Dilema apare ca la masina consumul de combustibil e pe km, iar la aer conditionat e pe ora si ar trebui sa le corelam. E complicat de masurat si pe ora si pe km cu toate ca asa ar fi corect.

De obicei, sistemele de sine statatoare (adica cele cu sursa de energie proprie) au un contor de functionare. Acest contor indica numarul de ore de functionare al ssitemului.

Hai sa o luam cu masinile mici, turismele si apoi vedem la cele de marfa.

La masinile mici consumul se calculeaza simplu acordandu-se 5-10% in plus la consum pe perioada verii. Adica, simplu, consumul normat se ridica cu 10% fata de perioada de iarna. O instalatie de aer conditionat automata la o limuzina cosuma intre 125-250 ml/h de functionare. Asta e in functie de temperatura exterioara si in functie de temperatura din habitaclu. Ajunge la valorile mari cand e lasata in soare si afara sunt 33-35 de grade.

Cum calculez consumul

Consumul de combustibil cu aer conditionat de calculeaza asa: 200ml/h cu o viteaza medie de 65 km/h inseamna 307 ml de conbustibil pe 100 km. Asta inseaman 310 ml suplimentari la fiecare 100km. Adaca, daca masina consuma 6 litri/100km sta inseana cam 5% in plus. La masinile la care aerul conditionat nu e automat se poate merge pana la 500ml/100km. La fel si la cele care au motrizari mai mari de 2 litri si mai mici de 1,5 litri. asta pentru ca motoarele mici trebuie sa raceasca aceiasi incinta, asta inseamna efort mai mare.

La masinile de marfa e recomandat sa se cuantifice separat orele de functionare ale motorului si sa se adauge suplimentar consumul agregatorului determinat la consumul masinii. Pentru asta ori se consulta specificatia producatorului ori se determina separat. Asta presupune ca pe langa km sa fie monitorizate si cuantificate si numarul de ore de functionare ale sistemelor frigorifice.

Varianta simpla de a calcula

Cea mai simpla varianta este sa adaugi intre 5-10% suplimentar la consumul de combustibil normat. Asta e varianta cea mai simpla si mai eficienta. Dar, e posibil ca soferii sa te fure la consum.

Varianta mai apropiata de realitate este ca cuntifici numarul de ore de functionare motor. La cele cu agregat separat care au contor asta e simplu. La cele care nu au agregat ti-ar trebui un instrument care sa stie cat timp e motorul pornit si cat timp functioneaza aerul conditionat. Unele masini de generatie mai noua au in computerul de bord informatia asta. Trebuie doar luata de acolo. Mai departe trebuie sa ai si softul facut sa poata calcula asa.

La cele care nu au informatia asta e bine sa mergi pe varianta 5-10% in plus. La dube, de obicei exista un computer care controleaza sistemul de refrigerare si care iti da informatiile astea.

Sursa: logistic-specialist.ro